قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

المزيد ...

حول قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

يعد قسم التجارة الالكترونية من احدث التخصصات فقد تأسس القسم  في عام  2000ف والذي جاء تلبية لمتطلبات سوق العمل في الحاجة الي وجود موارد بشرية متخصصة في مجال ادارة الاعمال والانشطة التجارية عبر تقنية المعلومات والوسائط الالكترونية الحديثة لاسيما مع النمو المتزايد في التجارة الالكترونية لذلك يسعي القسم بأن يجعل الطالب قادر على تحسين مهاراته إلى  أقصى درجات الفاعلية لمواجهة التحديات المعرفية والتطورات الحديثة.

حقائق حول قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

نفتخر بما نقدمه للمجتمع والعالم

13

المنشورات العلمية

23

هيئة التدريس

671

الطلبة

0

الخريجون

من يعمل بـقسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

يوجد بـقسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات أكثر من 23 عضو هيئة تدريس

staff photo

أ. طارق الصلاحي الصغير المغيربي

طارق الصلاحي هو أحد أعضاء هيئة التدريس في قسم التجارة الإلكترونية/كلية الاقتصاد منذ 2010. يقوم بتدريس عدة مواد في تخصصه وله عدد من المنشورات في مجال اهتمامه كما هو مبين أدناه. إلى جانب عمله كمحاضر ، عمل مديرًا لمكتب المعلومات والتوثيق بالكلية. في عام 2004، حصل على درجة البكالوريوس في علوم الكمبيوتر من جامعة طرابلس، ليبيا. في عام 2008، حصل على درجة الماجستير في العلوم في تكنولوجيا المعلومات من جامعة مارا للتكنولوجيا (UiTM) بماليزيا. حاليًا ، يعمل على الحصول على درجة الدكتوراه في جامعة فروتسواف للعلوم والتكنولوجيا بدولة بولندا. من مجال اهتماماته: community source مصدر المجتمع ، تخطيط موارد المؤسسات ERP، ، الاقتصاد الدائري في تكنولوجيا المعلومات.

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في قسم التجارة الالكترونية وتحليل البيانات

Using the SERVQUAL model to assess service quality and students' satisfaction: (an empirical study of the online registration system at the University of Tripoli)

This paper comes as a part of an exploratory study with a goal to investigate the applicability of Collaboratively-Developed, Enterprise Resource Planning [ERP](a CD-ERP Approach) within Libyan public universities. The purpose of the research presented was to evaluate the new online system launched recently at the University of Tripoli (UOT) in order to investigate 1) what students expect from such a service, 2) whether or not they are satisfied with the service offered, 3) how important security issues are to the users. To answer these questions, quantitative data was collected using questionnaires based on the instruments of the SERVQUAL model via online questionnaires. Based on our results, students' expectations were higher than their perceptions of the quality of the services (QoS). The results indicate that students are obviously unsatisfied with the services provided by UOT's new online system. W arabic 27 English 135
TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI(1-2019)
Publisher's website

Information Management in a Collaboratively-Developed Approach to Enterprise Resource Planning – A Higher Education Perspective

This paper comes as a part of an exploratory study with the goal of investigating the applicability of Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (the CD-ERP Approach) within Libyan public universities. Since it is being proposed in order to overcome the topical issue of Information System (IS) development in Libyan Higher Education (LHE), Libyan universities were investigated to assess IS performance using the approach of methodological assessment. Accordingly, three public universities were chosen to be studied, namely: the University of Tripoli (UOT), Misurata University (MU) and Sirte University (SU). UOT was run as an initial study to identify practical problems in conducting a formal study. Previous papers have discussed the formal study, in which a methodological assessment of IS performance at Libyan universities was conducted. The findings from all three cases are discussed and analysed on the basis of selected techniques and models. This analysis indicates the low level of the ISs implemented in LHE at university-level, as well as the lack of system development capabilities within these universities. This paper focuses on the management of information flow between universities during student exchange. Business process maps are presented and improvements based on the CD-ERP approach are proposed. arabic 18 English 111
Tareq Almigheerbi(1-2020)
Publisher's website

A Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) Approach in Libyan Higher Education

Like other HE institutes in the world, Libyan universities have continuously been working on developing their own ISs or adopting commercial solutions. Both models have shown negative results to some degree. This research was aimed, therefore, to introduce a new model, called: Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) to be applied in Libyan Higher Education (LHE). Generally, the model is based on two main principles: ERP packages and community-source. This study comes as the conclusion to a series of studies in a project to assess the CD-ERP model. After investigating the applicability of this model in the Libyan context, a CD-ERP model for LHE is proposed in this paper, including: the business model of the consortium, cloud architecture, alongside several recommendations for successful and efficient transformation from the current systems to the CD-ERP model. arabic 14 English 87
TAREQ SALAHI ALSAGHEER ALMIGHEERBI, (4-2020)
Publisher's website